Формирование и развитие обучающейся организации

Пространство образования, Статьи журналов

Рекомендуемая ссылка на статью:
А.Л. Гапоненко, З.Т. Мильдзихов, Формирование и развитие обучающейся организации // ГОСУДАРСТВЕННАЯ СЛУЖБА,
2018, №2 (112)
, с. 87-92.

Александр Лукич Гапоненкоа
Заурбек Таймуразович Мильдзихова

аРоссийская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации

DOI: 10.22394/2070-8378-2018-20-2-87-92

Аннотация:
В статье рассматриваются пути развития обучающихся организаций. Показано, что подобные организации используют разнообразные формы развития персонала: индивидуальное и групповое, традиционное и в процессе деятельности, а также тренинги, консалтинг, коучинг, менторство, ротацию. Организации, не стремящиеся к обучению и не учитывающие перемены в окружающей среде, по мысли авторов, не могут преуспеть. Поддержание непрерывного интерактивного обучения является сегодня одним из основных факторов сильного конкурентного положения на рынке. Авторы показывают, что в обучающейся организации значимость сотрудника определяется его навыками и умениями, в то время как в традиционных компаниях главным критерием является его должность. В обучающихся организациях сотрудники самостоятельно принимают решения, касающиеся их участков работы, тогда как в традиционных чаще всего они являются только исполнителями. В обучающихся организациях изменяются нормы и правила, которых придерживаются сотрудники этих организаций, в наилучших из них культивируются лояльность и доверие к компании. В традиционных чаще всего есть окостенелость внутренних процессов и структур. В статье предложены рекомендации по развитию организации как обучающейся, с использованием подходов управления по ценностям.

Abstract:
The ways of development of learning organizations are considered in the article. The article shows that such organizations use a variety of forms of staff development: individual and group, traditional and in the process of activity, as well as training, consulting, coaching, mentoring, rotation. Organizations that do not want to learn and do not take into account changes in the environment, according to the authors, can not succeed. Maintaining continuous online learning is one of the main factors of a strong competitive position in the market today. The authors show that in the learning organization the significance of the employee is determined by his/her skills and abilities, while in traditional companies the main criterion is his position. In learning organizations, employees make their own decisions about their work areas, whereas in traditional organizations they are mostly executors. In learning organizations, the norms and rules that employees of these organizations adhere are changeable, in the best of these organizations the loyalty and trust to the company are cultivated. There is often the ossification of internal processes and structures in the traditional organizations. The article suggests recommendations for the development of the organization as a learning one, with the use of values management approaches.

Ключевые слова:
обучающаяся организация, корпоративная культура, управление по ценностям

Keywords:
learning organization, corporate culture, management by values

Дата поступления статьи в редакцию:
12 февраля 2018 года

Литература:
Виссема Х. Менеджмент в подразделениях фирмы (предпринимательство и координация в децентрализованной компании). М.: ИНФРА. М, 1996.
Гайсельхарт Х. Обучающееся предприятие в ХХ1 веке. Пер.с нем. Калуга, «Духовное познание», 2004.

Гапоненко А.Л., Савельева М.В. Теория управления: Учебник. М.: Издательство Юрайт, 2013.
Нонака И., Такеучи Х. Компания – создатель знания. Зарождение и развитие инноваций в японских фирмах / Пер. с англ. М.: ЗАО «Олимп – Бизнес», 2003.
Сайдман Д. How. Отношение определяет результат. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2013.
Сенге П. Пятая дисциплина. Искусство и практика самообучающейся организации. М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2003.
Хэмел Г. Манифест лидера: Что действительно важно сейчас. М.: Манн, Иванов и Фербер, Эксмо, 2013.
Bonfour A. The Management of Intangibles. The organisation’s most valuable assets. L., N.Y., 2003.
Caniëls M.C.J., Neghina C., Schaetsaert N. Ambidexterity of employees: the role of empowerment and knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, (2017). Vol. 21. Issue: 5.
Chiva R. The learning organization and the level of consciousness. The Learning Organization, (2017). Vol. 24 Issue: 3.
Naim M.F., Lenka U. Linking knowledge sharing, competency development, and affective commitment: evidence from Indian Gen Y employees. Journal of Knowledge Management, (2017). Vol. 21 Issue: 4.
Palos R., Stancovici V.V. Learning in organization. The Learning Organization, (2016). Vol. 23 Issue: 1.
Pedler M., Burgoyne J.G. Is the learning organisation still alive? The Learning Organization, (2017) Vol. 24 Issue: 2.
Reese S. (2017) Analyzing the loops and taking the steps on the journey toward a learning organization. The Learning Organization, Vol. 24 Issue: 3.
Sanchez-Casado N., Navarro J.G.C., Wensley A., Tomaseti-Solano E. Social networking sites as a learning tool. The Learning Organization, (2016). Vol. 23 Issue: 1.
Starbuck W.H. Organizational learning and unlearning. The Learning Organization, (2017). Vol. 24 Issue: 1.
Tuggle F.D. Gaps and progress in our knowledge of learning organizations. The Learning Organization, (2016).Vol. 23 Issue: 6.

References:
Bonfour A. The Management of Intangibles. The organisation’s most valuable assets. L., N.Y., 2003. In English.
Caniëls M.C.J., Neghina C., Schaetsaert N. Ambidexterity of employees: the role of empowerment and knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, (2017). Vol. 21. Issue: 5. In English.
Chiva R. The learning organization and the level of consciousness. The Learning Organization, (2017). Vol. 24 Issue: 3. In English.
Gaponenko A. L, Saveleva M. V. Management Theory: A Textbook. M .: Publishing House Yurayt, 2013. In Russian
Hamel G. Manifesto of the leader: What is really important now. M: Mann, Ivanov and Ferber, Eksmo, 2013. In Russian
Heiselhart H. Learning enterprise in the XXI century. Translated from German. Kaluga, «Spiritual Knowledge», 2004. In Russian
Naim M.F., Lenka U. Linking knowledge sharing, competency development, and affective commitment: evidence from Indian Gen Y employees. Journal of Knowledge Management, (2017). Vol. 21 Issue: 4. In English.
Nonaka I., Takeuchi H. The company is the creator of knowledge. Origin and development of innovation in Japanese firms / Trans. from English. Moscow: ‘Olimp-Biznes’, 2003. In Russian
Palos R., Stancovici V.V. Learning in organization. The Learning Organization, (2016). Vol. 23 Issue: 1. In English.
Pedler M., Burgoyne J.G. Is the learning organisation still alive? The Learning Organization, (2017) Vol. 24 Issue: 2. In English.
Reese S. (2017) Analyzing the loops and taking the steps on the journey toward a learning organization. The Learning Organization, Vol. 24 Issue: 3. In English.
Sanchez-Casado N., Navarro J.G.C., Wensley A., Tomaseti-Solano E. Social networking sites as a learning tool. The Learning Organization, (2016). Vol. 23 Issue: 1. In English.
Seidman Dov. How. The ratio determines the result. Moscow: Mann, Ivanov and Ferber, 2013. In Russian
Senge P. The fifth discipline. The art and practice of a self-learning organization. M .: ‘Olimp-Business’, 2003. In Russian
Starbuck W.H. Organizational learning and unlearning. The Learning Organization, (2017). Vol. 24 Issue: 1. In English.
Tuggle F.D. Gaps and progress in our knowledge of learning organizations. The Learning Organization, (2016).Vol. 23 Issue: 6. In English.
Vissema H.Management in the firm’s divisions (entrepreneurship and coordination in a decentralized company). M .: INFRA M, 1996. In Russian

Статьи в режиме Open Access публикуются в соответствии с лицензией Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY).

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *