Рекомендуемая ссылка на статью:
ЕЛЕНА ВАСИЛЬЕВНА ПОНОМАРЕНКОа
аРоссийский университет дружбы народов
DOI: 10.22394/2070-8378-2019-21-5-103-107
Аннотация:
Делая сравнительный анализ реформ высшего образования и науки во Франции и в России за последние годы, мы пришли к выводу, что при очевидном прогрессе реформ во Франции по ряду направлений намного успешнее реализуется связь образования и науки, внедрение в практику их инновационных результатов. Осуществляется это в рамках кластерной политики, развития полюсов конкурентоспособности, технополисов. Именно они стали основой продвижения новой экономической модели развития на базе экономики знаний в начале двухтысячных годов. Новый импульс стремительному развитию кластеров в европейских странах придали процессы цифровизации, проникнувшие во все сферы деятельности – в научные исследования, образование, коммерциализацию идей, производство новых продуктов. Теснейшая связь науки (университетской, академической), образования (высших учебных заведений, их лабораторий) и развития территорий (в первую очередь городов) с помощью цифровых технологий становится обыденной реальностью, двигателем общественного прогресса. Точки роста, которые появлялись в разных регионах и расширялись в рамках проектов, стали успешным результатом целенаправленной политики поддержки инноваций, способом выхода экономик целого ряда европейских стран из перманентных кризисов конца 1990-х и 2008–2009 годов.
Abstract:
Making a comparative analysis of the reforms of higher education and science in France and in Russia in recent years, we came to the conclusion that with the obvious progress of reforms in France in a number of areas, the link between education and science, the introduction of their innovative results into practice, is much more successful. This is carried out within the framework of cluster policy, the development of competitiveness poles, technopolises. They became the basis for promoting a new economic development model based on the knowledge economy at the beginning of the 2000s. The new impetus to the rapid development of clusters in European countries was given by digitalization processes that penetrated into all areas of activity – scientific research, education, commercialization of ideas, production of new products. The close connection of science (university, academic), education (higher education institutions, their laboratories) and the development of territories (primarily cities) with the help of digital technologies becomes a commonplace, an engine of social progress. The growth points that appeared in different regions, expanding as part of projects, were the successful result of a focused policy of supporting innovation, a way out of the economies of a number of European countries from permanent crises of the late 1990s, 2008–2009 years.
Ключевые слова:
наука, образование, кластер, полюс конкурентоспособности, технополис (технопарк), инновации, смешанное финансирование инновационных проектов, цифровые технологии
Keywords:
science, education, cluster, competitiveness pole, technopolis (technopark), innovations, mixed financing of innovative projects, digital technologies
Дата поступления статьи в редакцию:
30 сентября 2019 года
Received:
September 30, 2019
References:
Bretones D. Pôles de compétitivité, innovation et entrepreneuriat. Vie & Sciences de l’Entreprise. 2010. №. 185/186. Р. 189. In French
Chiffres 2013. Structure du système productif. Fiche thématique. Insee, 2016. In French
Competitive Regional Clusters: National Policy Approaches. Paris: OECD, 2007. In English
Etzkowitz H., Dzisah J. Rethinking development: circulation in the triple helix. Technology Analysis & Strategic Management. 2008. Vol. 20. No. 6. Published online: 23 Oct 2008. In French
OECD Reviews of Regional Innovation: Regions and Innovation Policy. OECD Publishing, 2011. In English
Point B., Erdyn T. Étude portant sur l’évaluation des pôles de compétitivité. Rapport global. 2012. 15 Juin. In French
Porter M.E. On Competition. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press, 1998. In English
Vers des pôles d’activités dynamiques: politiques nationales. Paris: OCDE, 2007. In French
Vissema J. University of the third generation. M.: Olimp-Business, 2016. In English
Статьи в режиме Open Access публикуются в соответствии с лицензией Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY).