Рекомендуемая ссылка на статью:
ДМИТРИЙ ЮРЬЕВИЧ ПЕТРУХИНа
аООО «Рекламное агентство “ГЕРМЕС”»
DOI: 10.22394/2070-8378-2022-24-1-63-69
Аннотация:
Цель статьи – концептуальное обоснование научного поля социологического исследования «поколения Z» на основе анализа зарубежных и отечественных поколенческих теорий, сопоставления эмпирических данных и выявление проблемных сторон. В этом ряду особенности мировоззрения, ценностные установки и включенность в социальные, экономические и политические процессы представителей поколения Z, их предпочтения, потребительские характеристики и мотивы поведения. Описанные многими авторами черты и характеристики поколения Z служат основой для проведения исследований особенностей трудовой деятельности, организации быта, отношения к политическим и экономическим событиям, воспитанию детей, познавательной деятельности, коллективной идентичности, сохранения традиционных устоев общества и др. Необходимость проведения дополнительных социологических измерений вытекает из противоречивости оценок ряда исследователей, спорного характера некоторых выводов и оценок их распространенности. Интерпретационные выводы не полностью учитывают влияние цифровой среды на результаты измерительных инструментов, а распространенность каких-то особенностей в одной стране не всегда гарантирует тот же эффект в другой. Автор отмечает некоторое наличие эффекта «моральной паники». Следствием этого выступает неопределенность обновления институтов социализации и их взаимодействия. Встает вопрос об управляемости процессами социализации в России и становлении новых цифровых институтов в условиях цифровой трансформации государственного управления.
Abstract:
The article addresses sociological study on “Generation Z” through the study of foreign and domestic generational theories, comparing empirical data and identifying problematic aspects. The work considers the worldview of Generation Z representatives, their values and involvement in social, economic, and political processes, their preferences, as well as their consumer characteristics and motives for behavior. The features of Generation Z described by many authors serve as the basis for research on the characteristics of work, organization of everyday life, attitudes toward political and economic events, parenting, cognitive activities, collective identity, preservation of society’s traditional foundations, etc. The need for additional sociological research is due to the contradictory assessments of several researchers, the controversial nature of certain conclusions, and estimates of their prevalence. Interpretive conclusions do not sufficiently account for the influence of the digital environment on the results of measurement tools, and the popularity of some features in one country does not always apply in another. The author notes the presence of such an effect as “moral panic”. It results in uncertainty for renewing the institutions of socialization and their interaction. There is a need to study the processes of socialization in Russia and the formation of new digital institutions during the digitalization of public administration.p>
Ключевые слова:
поколение, поколение Z, «моральная паника», ценности, мировоззрение, цифровое общество, Интернет
Keywords:
generation, Generation Z, “moral panic”, values, worldview, digital society, Internet
Дата поступления статьи в редакцию:
31 декабря 2021 года
Received:
December 31, 2021
Литература:
Василенко Л.А. Опережающее образование как способ выживания человечества. Безопасность Евразии (ISSN: 1607-7334). 2004. № 3 (17). С. 491–505. DOI: 10.18411/Vasilenko-1-1
Гудков Л., Зоркая Н., Кочергина Е., Пипия К., Рысева А. «Поколение Z»: Молодежь времени путинского правления. Вестник общественного мнения. 2020. № 1-2. С. 21–121.
Дильтей В. Типы мировоззрения и обнаружение их в метафизических системах // Культурология. ХХ век: Антология. М.: Юрист, 1995. 703 с.
Красноруцкий Л.П. Социокультурные характеристики сетевого поколения в России: концептуальное поле социально-философской рефлексии. Гуманитарий Юга России. 2017. № 2 (6). С. 126–135.
Мифы о «поколении Z» / Н.В. Богачева, Е.В. Сивак; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Институт образования. М.: НИУ ВШЭ, 2019. 64 с. (Современная аналитика образования. № 1 (22)).
Муха В.Н., Чернявская К.А. Идентичность поколений: конфликтный потенциал. Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2021. № 1. С. 45–48.
Обзор основных исследовательских выводов и гипотез об особенностях, ценностях и жизненных стратегиях молодежи. СПб.: Фонд «Петербургская политика», 2017. 32 с.
Ожиганова Е.М. Теория поколений Н. Хоува и В. Штрауса. Возможности практического применения. Бизнес-образование в экономике знаний. 2015. № 1 (1). С. 94–97.
Ортега-и-Гассет Х. Избранные труды: пер. с исп. / Сост., предисл. и общ. ред. A.M. Руткевича. М.: Издательство «Весь Мир», 1997. 704 с.
Очирова Л.И. Исследование ценностных ориентаций развивающейся личности в современных условиях. Вестник БГУ. 2017. № 4. С. 157–161.
McCrindle, M. & Wolfinger, E. The ABC of XYZ: understanding the global generations. University of New South Wales Press. 2010. 208 p. In English
Howe, N., Strauss, W. Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. New York: William Morrow & Company, 1991. 600 p. In English
Loh K.K., Kanai R. Higher media multi-tasking activity is associated with smaller gray-matter density in the anterior cingulate cortex. PLoS ONE. 2014. Vol. 9 (9). http://dx.doi.org/10.1371/. In English
Mills K.L., Dumontheil I., Speekenbrink M., Blakemore S.-J. Multitasking during social interactions in adolescence and early adulthood. Royal Society Open Science. 2015. Vol. 2. DOI: 10.1098/rsos.150117. In English
Prensky M. Digital Natives, Digital Immigrants Part 1 // On the Horizon. 2001. Vol. 9. Issue 5. P. 1–6. In English
Seemiller C., Grace M. Generation Z Goes to College. San Francisco: JosseyBass, 2015. In English
Sparks & Honey. 2015. Generation Z 2025: the final generation. https:// www.sparksandhoney.com/reports-list/2018/10/5/generation-z-2025-the-final-generation. In English
Tapscott, Don. Grown up Digital: How the Net Generation is Changing the World. New York: McGraw Hill Professional, 2008. 288 p. In English
Twenge J.M. iGen: Why Today’s Super-Connected Kids Are Growing Up
Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy and Completely Unprepared for Adulthood – and What That Means for the Rest of Us. New York: Atria Books, 2017. In English
Uncapher M.R., Wagner A.D. Media multitasking, mind, and brain. Proceedings of the National Academy of Sciences. Oct 2018. 115 (40) 9889-9896; DOI: 10.1073/pnas.1611612115. In English
References:
Gudkov L., Zorkaya N., Kochergina E., Pipia K., Ryseva A. “Generation Z”: Youth during the time of Putin’s rule. Vestnik obshchestvennogo mneniya. 2020. No. 1-2. P. 21–121. In Russian
Dilthey V. Types of worldview and their development in metaphysical systems. Culturology. XX century: Anthology. Moscow: Yurist, 1995. 703 p. In Russian
Krasnorutsky L.P. Social and cultural characteristics of network generation in Russia: conceptual field of socio-philosophical reflection. Gumanitariy Yuga Rossii. 2017. No. 2 (6). P. 126–135. In Russian
Myths about “Generation Z” / Bogacheva N.V., Sivak E.V. Natsionalnyi issledovatelskiy universitet “Vysshaya shkola ekonomiki”, Institut obrazovaniya. Moscow: NIU VShE, 2019. 64 p. (Sovremennaya analitika obrazovaniya. 2019. No. 1 (22)). In Russian
Mukha V.N., Chernyavskaya K.A. Generational identity: potential for conflict. Gumanitarnyye, sotsial’no-ekonomicheskiye i obshchestvennyye nauki. 2021. No. 1. P. 45–48. In Russian
Review of the main research findings and hypotheses on the characteristics, values, and life strategies of young people. St. Petersburg: Fond “Peterburgskaya politika”, 2017. 32 p. In Russian
Ozhiganova E.M. The theory of generations by N. Hove and W. Strauss. Possible practical applications. Biznes-obrazovaniye v ekonomike znaniy. 2015. No. 1 (1). P. 94–97. In Russian
Ortega-y-Gasset J. Selected Works: Translation from Spanish. The compilation, preface, and edition by A.M. Rutkevich. Moscow: Izdatel’stvo “Ves’ Mir”, 1997. 704 p. In Russian
Ochirova L.I. Research on the value system of the developing person in modern conditions. Vestnik BGU. 2017. No. 4. P. 157–161. In Russian
McCrindle, M. & Wolfinger, E. The ABC of XYZ: understanding the global generations. University of New South Wales Press. 2010. 208 p. In English
Howe, N., Strauss, W. Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. New York: William Morrow & Company, 1991. 600 p. In English
Loh K.K., Kanai R. Higher media multi-tasking activity is associated with smaller gray-matter density in the anterior cingulate cortex. PLoS ONE. 2014. Vol. 9 (9). http://dx.doi.org/10.1371/. In English
Mills K.L., Dumontheil I., Speekenbrink M., Blakemore S.-J. Multitasking during social interactions in adolescence and early adulthood. Royal Society Open Science. 2015. Vol. 2. DOI: 10.1098/rsos.150117. In English
Prensky M. Digital Natives, Digital Immigrants Part 1 // On the Horizon. 2001. Vol. 9. Issue 5. P. 1–6. In English
Seemiller C., Grace M. Generation Z Goes to College. San Francisco: Jossey-Bass, 2015. In English
Sparks & Honey. 2015. Generation Z 2025: the final generation. https://www.sparksandhoney.com/reports-list/2018/10/5/generation-z-2025-the-final-generation. In English
Tapscott, Don. Grown up Digital: How the Net Generation is Changing the World. New York: McGraw Hill Professional, 2008. 288 p. In English
Twenge J.M. iGen: Why Today’s Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy and Completely Unprepared for Adulthood – and What That Means for the Rest of Us. New York: Atria Books, 2017. In English
Uncapher M.R., Wagner A.D. Media multitasking, mind, and brain. Proceedings of the National Academy of Sciences. Oct 2018. 115 (40) 9889-9896; DOI: 10.1073/pnas.1611612115. In English
Vasilenko L.A. Advanced education as a way of human survival. Bezopasnost’ Yevrazii (ISSN: 1607-7334). 2004. No. 3 (17). P. 491–505. DOI: 10.18411/Vasilenko-1-1. In Russian
Статьи в режиме Open Access публикуются в соответствии с лицензией Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY).